IJzertekort

Oorzaken, symptomen en oplossingen

IJzer is een belangrijk mineraal voor het menselijk lichaam. Het speelt een cruciale rol bij het vervoeren van zuurstof naar de cellen en het handhaven van een gezond immuunsysteem. Een ijzertekort kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen en symptomen. Lees alles wat je moet weten over een te laag ijzergehalte, inclusief de oorzaken, symptomen en hoe je het kunt behandelen.

Bosbessen

Snel naar:

Wat is ijzertekort?

IJzertekort is een aandoening waarbij er niet genoeg ijzer in het lichaam aanwezig is om aan de behoeften te voldoen. Dit uit zich door middel van diverse symptomen en kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen.

Welke functies heeft ijzer voor het lichaam?

IJzer draagt bij aan het aanmaken van hemoglobine in het lichaam. Deze stof regelt het zuurstoftransport van rode bloedcellen door het lichaam en zorgt ervoor dat cellen energie produceren. Met een optimaal ijzergehalte heb je voldoende energie, focus, uithoudingsvermogen en weerstand om gezond te functioneren. IJzer is bovendien heel belangrijk voor kinderen om de cognitieve functies goed te ontwikkelen.

Hoeveel ijzer heeft het lichaam nodig?

Het lichaam heeft dagelijks een bepaalde hoeveelheid ijzer nodig om goed te kunnen functioneren. De hoeveelheid die je nodig hebt, hangt af van je leeftijd en geslacht. Vrouwen hebben bijvoorbeeld meer ijzer nodig dan mannen, vanwege de menstruatiecyclus.

Oorzaken van een ijzertekort

Er zijn verschillende oorzaken van een ijzertekort mogelijk. De meest voorkomende oorzaken zijn onvoldoende inname van ijzer, verminderde opname van ijzer en een verhoogde behoefte aan ijzer.

Onvoldoende inname van ijzer

Ons lichaam kan alleen ijzer uit voedsel halen, daarom is het belangrijk om een dieet te volgen dat rijk is aan ijzer. Onvoldoende inname van ijzer is dan ook de meest voorkomende oorzaak van een ijzertekort. Dit komt voor bij mensen die een strikt dieet volgen, vegetariërs en veganisten of mensen met allergieën of intoleranties.

Verminderde opname van ijzer

IJzer wordt het best opgenomen uit dierlijke producten zoals vlees, vis en gevogelte. Mensen die deze voedingsmiddelen niet eten, hebben mogelijk een verminderde opname van ijzer. Ook kan een verminderde opname van ijzer ontstaan door aandoeningen zoals coeliakie, de ziekte van Crohn en maagzweren.

Verhoogde behoefte aan ijzer

Sommige mensen hebben een verhoogde behoefte aan ijzer, zoals zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven. Ook mensen die bloed verliezen – bijvoorbeeld door menstruatie of als gevolg van een operatie of een verwonding – hebben extra ijzer nodig om een te laag ijzergehalte te voorkomen.

Vermoeide vrouw met hand op het hoofd, in bed

Wat zijn de symptomen van een ijzertekort?

Bij een ijzertekort loop je risico op bloedarmoede, waarbij er minder rode bloedcellen worden aangemaakt en je organen en weefsels te weinig zuurstof krijgen. IJzertekort symptomen zijn vermoeidheid, weinig energie, kortademigheid, hartkloppingen, bleekheid, hoofdpijn, oorsuizen, een veranderde smaak, jeuk en moeite met slikken. Als er niets aan wordt gedaan, kan een te laag ijzergehalte je immuunsysteem verzwakken.

Herken jij jezelf in de onderstaande voorbeelden? Dan zou het kunnen dat je een ijzertekort hebt:

  • Je bent snel vermoeid of buiten adem na lage inspanning;
  • Je energielevel is laag en je bent gedurende de dag moe;
  • Je hebt regelmatig last van hartkloppingen, oorsuizen of hoofdpijn;
  • Je huid is al een tijdje bleker dan normaal;
  • Je hebt last van rusteloze benen.

Lees meer over de symptomen van ijzertekort >

Verhoogde kans op een ijzergebrek

Sommige groepen hebben een grotere kans op een tekort aan ijzer. Denk bijvoorbeeld aan vrouwen in de vruchtbare leeftijd. Bloedverlies kan namelijk zorgen voor een laag ijzergehalte. Ook jonge kinderen en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven moeten extra letten op hun ijzerinname. Tot slot hebben vegetariërs en veganisten een grotere kans op een ijzertekort.

Wat gebeurt er bij een laag ijzergehalte?

Lage ijzerwaarden kunnen zorgen voor een mistig gevoel in je hoofd, buikklachten en problemen met het reguleren van je lichaamstemperatuur. Volgens een Amerikaanse studie haalden vrouwelijke studenten met een slechte conditie en ijzergebrek lagere cijfers dan vrouwen met een betere conditie en normale ijzerwaarden. Een ander Amerikaans onderzoek onder ruim 300.000 volwassenen van 21 tot 90 jaar bracht bloedarmoede door ijzertekort in verband met gehoorverlies.

Gevolgen van ijzertekort op de lange termijn

IJzertekort kan op de lange termijn ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid. Mogelijke gevolgen zijn onder andere bloedarmoede, vermoeidheid, duizeligheid en kortademigheid. Als het onbehandeld blijft, kan een te laag ijzergehalte ook leiden tot hartproblemen, verminderde immuniteit en verhoogd risico op infecties. Daarom is het belangrijk om de symptomen van een ijzertekort tijdig te herkennen en het te behandelen om deze langetermijngevolgen te voorkomen.

“Snelst groeiende ijzer supplement in Europa”

Wat te doen bij een ijzertekort?

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen als je last hebt van een tekort aan ijzer:

IJzertekort met voeding verhelpen

Het veranderen van je dieet kan enigszins helpen bij de behandeling van ijzertekort. Voedingsmiddelen met veel ijzer zijn onder meer tofu, linzen, bonen, rood vlees, gevogelte, vis, spinazie, gedroogde vruchten en volkoren granen. IJzerrijke voeding kan bijdragen aan het tegengaan van een ijzergebrek, maar werkt niet zo effectief als het nemen van ijzersupplementen.

Behandeling met ijzersupplementen

IJzersupplementen zijn meestal de eerste keuze bij de behandeling van ijzertekort. Er zijn verschillende soorten ijzersupplementen beschikbaar, waaronder ijzertabletten, ijzercapsules en natuurlijk ijzerdrank, zoals Blueiron.

BlueIron: dé oplossing voor ijzertekort

BlueIron is een vloeibaar ijzersupplement dat speciaal is ontwikkeld om de opname van ijzer te verbeteren en de bijwerkingen van traditionele ijzersupplementen te verminderen. Het bevat micro-ingekapseld ijzer, wat zorgt voor een optimale opname van het mineraal en minder gastro-intestinale bijwerkingen (bijwerkingen op het maag-darmkanaal, zoals buikpijn, misselijkheid en diarree). Blueiron ijzerdrank is dan ook een uitstekende optie voor mensen die lijden aan ijzertekort en een veilige, prettige en effectieve manier zoeken om hun ijzerniveau te verhogen.